Monday 23 September 2013

Donut, swiss sausage roll & paun bun bersama anak-anak dara saya...

As salams....

How was your weekend everyone?
Weekend kami hanya selesa memanjakan diri (manja la sangat...) di rumah...
Kebetulan teringat yang Ariana da request dari ibu ajak buat baking...so, saya cuba tunaikan hasrat murni dia tue....
Saya suka buat dengan anak2 saya.....
They will be more enjoy their weekend with family esp me (of course....hihi), self-confidence & more creative.
Jom kita cuba2 buat....

bahan pun simple jer smua....

campur kesemua bahan tadi dan uli smpai lembut selama 10-15minit.Then tutup dengan kain bersih yang lembap dan biarkan selama 1/2-1jam

jom uli2....

then masukkan dalam loyang.Pastikan disapu butter terlebih dahulu.Then biarkan dalam 1jam lagi (gambar ni hasil dari 1/2jam yang telah dibiarkan)

bakar selama 15-20min dalam suhu 180C

assistant tgh berdebar2 menunggu hasil...

mintak ibu snap jap gambar dia...

nilah hasilnya....da sedap lagi, sapukan butter dan nampak shining2 gitu..

menggunakan adunan yang sama, saya buat swiss sausage roll pulak...


Dah selesai citer hari Sabtu,
Semalam, hari ahad saya ajak Mr Hubby jalan2.....
Sebelum kuar rumah, makan dulu balance nasi ayam yang saya buat malam Sabtu....
Then teringat masih ada saki baki tepung n bahan2 utk mbuat baking lagi....
Apalagi, kejutkan mek berdua n bila saya offer ajak buat baking lagi, melompat ikut cakap ibunya! ahahaha...
Pas mandi dan siapkan mereka, bermulalah kelas membaking ibu dan anak-anak daranya.....

kakak kata da bosan makan donut bentuk bulat.So, saya keluarkan acuan yang dapatlah dorang buat donut ikut design masing2. Ruang disini mmg saya lama plan nak pakai untuk aktiviti bersama anak2 dara saya...Consider island table skali la tue...hihi 

donut pelbagai bentuk yang saya bekalkan untuk p jalan-jalan.
tak cantik tul tukang masak tlg gorengkan sbb dalam masa yg sama tukang masak terkejar-kejar kat laundry area....

Dan saya buatkan swiss sausage roll lagi utk dibekalkan


dan tibalah masanya untuk menikmati hasil usaha sendiri depan tv..



im ready to go, ibu! Semua makanan ni saya letak dalam beg yang dibuat khas olh biras saya...
saper nak order baju/beg, leh cari dia  disini.

Jalan punya jalan tersasar ke Ikea jua....asalnya nak window shopping jer....then saya ushar barang baking n tunjuk kat Mr Hubby yg saya akan beli ni nti...tak sangka toleh2 jer Mr Hubby bg green light suh amik.Dia nk belanja katanya....tq yea Mr Hubby.... (pembakar semangat suh saya improve lagi la tue....ok, will be prove it, dear! Insyallah...)

8 comments:

  1. alohhh..comelnye assistant yg dok tuggu dpn oven tu. hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahaha...kalau bab gini dia yg excited lebey...

      Delete
  2. seronoknye membaking ngan anak2, momen2 indah sume tu kan..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan ank2 jer happy...mak2 pun happy skali! ;)

      Delete
  3. table top tu guna apa dear? stainless steel eh? bestnya boleh buat tempat menguli2 terus..takyah pakai chopping board segala...ni dapur chef-chef ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. table top biasa jer fizah....material solid surface...
      so ruang tu yg mmg lisa buat khas utk gantikan island table...
      senang nk beraktiviti ngan ank2...

      Delete