Thursday 14 November 2013

Ruang pantry dan tempat rempah ratus

As salams....
Saya aturkan barang2 pantry atau stok makanan smuanya kat sebelah oven.
Ikutkan design asal nak buat pullout pantry...tapi disebabkan rugi space, maka saya buat design biasa jer n boleh letak byk barang....
Tu namanya "orang tamak selalu untung!" kehkehkeh...
Pantry saya tak byk barang sangat....
Kebiasaannya saya akan beli apa yang perlu jer...
Lagipun umah dekat ngan supermarket n saya pun suka cuci mata tgk barang2 dapur nie....ikutkan hati rasa nk beli jer smua! Tapi kalau ikutkan hati mati jadinye....bankrup lagi tuh! ahahahha
Jom terjah ke ruang2 pantry saya...


nilah ruang pantry yg perlukan masa sedikit lagi utk dimakeover time sy rajin nti...tapi bila erkkk??hihihi..

ruang atas sekali saya letakkan segala air,susu,biskut,keropok.ank2 pun pandai dah....amik stool dan punggah kat area ni....biasanya keje si kakak la....

ruang tgh ni saya letakkan bahan2 kering spt bihun,tepung2, yee mee fav ank2.Saya gunakan kotak susu utk simpan tepung2 sementara belum dapat lagi bekas yg sesuai
bawah skali sy simpan bekas beras n stok minyak jer....actually masih memerlukan drawer mat tapi masih tak berkesempatan lagi nk ke Ikea nun...

pullout drawer yg ni dibahagian bawah hob.senang nk capai time tgh rushing2 memasak...

kat ruang kiri ni saya letak segala botol sos,kicap & minyak

atas belah kanan pulak saya letakkan garam dan segala jenis rempah ratus 

ni pulak koleksi utk membaking

bawah skali sy letak rempah atau tepung utk goreng ayam or tempura bagai...tak byk pun...tetiba lasagna pun sy tercampak kat sini..huhu..

bekas bawang ni dari tupperware sy beli since 2008 yang lalu sebab berkenan dengan warnanya....dulu saya beli time promotion cuma RM45/box sbb tu sambar 3terus! ahahahah....ni set terpenting sy letakkan atas table top sbb senang nk capai bahan2 utama...kat tepi set2 utk buat western food lak... 

14 comments:

  1. Replies
    1. tq...sy rasa biasa2 jer julieza...tak la kemas mana sangat...huhu

      Delete
  2. Yup. Kemas.. wp byk brg tp kemas. Kagum iols

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually lisa nampak cam huru hara pun ada...wakakkaka

      Delete
  3. bestnyer... lambat lagi nak siap rumah sendiri... sabo jer laa tgk gmbr2 ni..ekeke :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. pelan2 kayuh....sementara umh tak siap ni la ruang yg awak leh study n kumpul idea/design yg terbaik....semoga mendapat apa yg dihajati ye julie.... ;)

      Delete
    2. ha ahh...tgh mengumpul2 jgk nih... nasib baik ade group tu jugak sgt membantu..hehehe..time kasih yer..insyaAllah... ;)

      Delete
    3. Syoknya ada pull out drawer.. Sy x dpt buat.. Tak muat kata org yg buat kabinet tu hukkk

      Delete
    4. tak kisah la yuyuy...janji asalkan ada KC n boleh lagi simpan barang2 pantry dari berterabur tue..

      Delete
  4. syoknya tgk org punya KC.......kemas je brg2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. janji smuanya leh simpan dalam KC tu...tak sakit mata memandang...huhu

      Delete
  5. waaa.....kita nak up entri ni gaks...harap sempat...;))

    ReplyDelete
  6. Kalau nak simpan rempah ratus yang kering, boleh simpan dalam bekas rempah kedap udara ni supaya tahan lama. Rupanya pun macam comel jer, macam cantik jer.... :-)
    http://muslimchoices.com/?p=pop_up_spice_rack&s

    ReplyDelete