Monday 4 November 2013

Menyemai minat anak2 dengan ilmu kraftangan...

As salams....

Hari ni pasti ramai yang masih sambung cuti kan?
Tapi lagi best bagi geng tok gajah coz dorang dapat cuti peristiwa free hari nie...huhu...
Suka bebenor laki koi hari nie....almaklumlah dah 21tahun menunggu akhirnya menang juga...
Koi pun tumpang sekaki...kehkehkeh....
Ok, tutup citer tentang bola....

Weekend saya kali ni lebih kepada anak2....
Kebetulan Mr Hubby pun keje on weekend, maka tak der mood nak masak or mendeko2....
Masak simple2 jer utk kami bertiga....huhu...

Minggu lepas saya ke MPH warehousale...repeat utk kali kedua utk memborong lagi...biras pun nak tumpang tlg belikan jugak....memang ranap jugak la $$$ tapi kalau dengan benda yang memberi manfaat apasalahnya kan....hehhee
Balik ke rumah, Ariana antara orang yang paling teruja...

tak sempat bukak tudung lagi dia da selongkar hasil borongan saya...

mmg feeling excited la bila sy belikan buku favourite dia....

Buku ni pun dia suka sangat....baru berharga RM8 jer....hari sabtu Ariana menghabiskan masa sehari suntuk dengan buku nie....bawak masuk buku ni ke bilik dia dan tutup pintu...then dia turun ke bawah dan hilang seketika...

Saya pulak leka dengan tv, tetiba saya perasan Ariana tak der....tapi saya terdengar sesuatu berlaku didapur....bila intai, saya perasan dia tgh buat sesuatu.....

dia tgh mencuba sesuatu didepan buku...

hahahha...try buat ' a chick puppet'. Dah jiwa dia pun dengan art n craft....saya biarkan jer.....

idea tambah2 design..huhu....then si adik mula mengacau dan saya mintak Ariana naik ke bilik dia supaya tiada gangguan lagi....dalam 2jam, saya kembali naik ke bilik, Ariana tunjukkan saya sesuatu...


cian kakak....dia mmg betul minat tapi barang banyak yang tak der....dan dia cuma menggunakan apa yang ada jer...tak pe syg,nti ibu belikan brg2 art pulak....

Hari ahad saya bangun awai coz nak kene sediakan bfast utk adik ipar n kawannya yg dtg umh....
Dorang sampai around 4am n singgah di rumah kami sementara menunggu hari siang utk ke stadium Shah Alam...Pahang vs Kelantan...
So, kul 7pg Ariana da bangun dan ajak saya temankan buatkan craft lak utk dia.....ok fine....sebab ibu yang beli, so ibu la yg kene bertanggungjawabkan...huhu...

Kenapa saya beli craft ni? Selain dari minat Ariana, saya sedang berusaha juga untuk pulihkan kelemahan dia dalam bidang calculation.Saya nk dia focus...kan ada banyak diamond kecil utk dilekatkan...jadi saya nk dia be more patient...sbb salah satu complain dari teacher, dia nk habis keje cepat! Ikutkan harga asal craft ni adalah RM30+ tapi untuk kali ni saya beli cuma RM12 jer...berbaloi kan?

lepas mandi n simple bfast, dia mulakan aktiviti seawal 7.30pg..

mula2 mmg dia nampak tak sabar...then siap complain, "byk nyer manik nak kene letak ibu...." hahahaha hanya 15 minit jer dia bertahan...saya tak paksa utk dia teruskan.Takut dia give up. Then saya ajak dia temankan ke pasar utk sediakan makanan utk tetamu..Ha, part shopping ni memang enjoy! Asal p ke supermarket jer mesti terjah ke baking dept dulu...huhu...

sekembali dari pasar, saya meneruskan kerja didapur n dia pun turut sama nak join tapi bila tgk kerja ibu agak renyah, dia busan. Tetiba saya perasan dia bawak stool dan buku cerita...rupanya mood membacanya lebih selesa di laundry...sambil temankan ibu didapur.... :)

Lepas lunch, Mr Hubby dan Erina menghantar Pak Lang dan kawannya ke bengkel dan ke stadium. Dan bila ada peluang yang terbaik ni, cepat2 Ariana ajak saya utk sambung balik keje...Mungkin sebab dia tgh busan, so dia ajak saya temankan utk teruskan kerja yang terbengkalai tue...

agak2 da keletihan, dia berhenti utk seketika dan meneruskan bacaan pulak...

saya sentiasa disisi sepanjang proses ni dijalankan...tapi saya dok sebelah sambil lipat dan menggosok baju keje Mr Hubby...2 in 1 gitu...hihi

macam2 skills yang dia guna....badan pun kejap ke kiri...kejap ke kanan...ahhahaha...

baru habis separuh...dia request nak dinasour kaler pink purple...jadilah...

Kul 4ptg Mr Hubby sampai rumah dgn Erina yang da tumbang....
Then kami tumbang berjemaah di living hall...
Kul 6ptg gerak ke Ampang coz ank2 request nk dok umh mak tok, tak nak p school hari nie....
Mak tok n tok wan pun offer nk jaga cucu2 dia...esok pun cuti balik...
Sesekali je begini...hihihi...

**********

4 comments:

  1. good. kraftangan mmg bagus.bukakan minda kanak-kanak

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang penting waktu cuti yang ada dapat dipergunakan sebaik mungkin.... :)

      Delete
  2. caiyok2 ariana.. hihihi

    ReplyDelete