Friday 28 June 2013

Memori lama : Piala FA Malaysia

As salams....


Bila terdengar citer dalam Hot FM pagi ni tentang Kelantan vs Johor malam esok, saya terus teringat tentang kisah lama kami di tahun 2010 sewaktu Kelantan vs Negeri Sembilan.

Al kisah pada tahun  2010 yang lalu, waktu tu saya kat office...then bila dengar berita akan diadakan piala PA keesokan hari di Bukit Jalil, tetiba saya terus call adik saya dan saya cadangkan untuk berniaga. Kebetulan adik saya ada kawan yang setiap tahun akan bukak gerai setiap kali ada perlawanan bola, maka dia pun bagi kami menumpang. Tak sangka adik saya terus setuju dan kami berpakat untuk berkumpul di rumah mak pada jumaat malam. Saya inform abg no.2 saya dan abg saya pun turut bersetuju nak join gak....

Seawal jam 8pagi, maka berkumpullah kami adik beradik dan waktu tu kami sama2 bergerak mencari barang di kedai borong. Plan awal kami cuma nak jual air....tapi on the way mencari barang, tetiba saya teringat nak jual bihun. So, kami cuma menjual air dalam cawan dan bihun goreng. Sesangatlah simplekan??Just test market je waktu ni....hehehe... dan kalau tak silap, kami cuma bermodalkan kurang dari RM200.

Disebabkan mak saya tiada dirumah, maka saya bertungkus lumus memasak bihun sebundle sorang diri. 2kali trip nak kene buat. Bila siap masak, yang lain tolong packing.

Kami bergerak ke Bukit Jalil seawal 1tghr dan waktu tu jalan dari Cheras nak ke Bukit Jalil jammed teruk. Hampir 2jam baru kami sampai dan polis terus bagi kami masuk sebab ada pas berniaga.

Sesampai jer kat saner, kami terus jadi 'down' kejap bila peniaga lain terlalu ramai. Masing-masing bawak lebih dari 50kotak mineral water.Siap ada 'runner' lagi....kawan adik saya tu gelakkan kami....sebab kami hanya bawak 20kotak mineral water jer....tu pun kami dah rasa banyak sangat.Member adik siap gelakkan kami dancakap 'aku rasa tak sampai sejam jer ni dah habis...' kitaorg cam tak pecaya sebab waktu tu ramai sangat peniaga. Saya siap cakap 'ntah2 tak laku kot.....'


mineral water yang kami jual..

Kalau tak silap jam 5.30ptg pihak stadium dah bagi penonton masuk stadium.Kami biarkan semua masuk dulu.....dan bila tengok semua penonton dah duduk ditempat masing2, kami mula bergerak secara rawak. Saya dan GF adik duduk setempat untuk jaga barang. Abg, adik dan Mr Hubby mula mengangkut dan pergi dari satu tempat ke satu tempat menjual.

kebetulan blakang kami adalah tempat duduk penyokong Kelantan yang diberi ruang jauh sedikit dari penyokong N9.Mr Hubby handle kawasan bawah nie...

Dan ini adalah customer terakhir Mr Hubby.Waktu ni masih ada balance 3bungkus bihun  yang terakhir....mamat tu rasa dulu sebungkus dan terus borong semua.

waktu ni kami dah selesai berniaga...

betul kata kawan adik, tak sampai sejam kami dah selesai....

6.30ptg, lepas habis kesemuanya kami pulang dengan rasa gambira.Tak sangka hasil percubaan kami telah berjaya.Semuanya habis dijual. Licin! Balik tu kami singgah dan tapau satay kambing makan beramai2 dan keuntungan tu kami share sama banyak.Dan finally kami layan bola kat umh jer secara berjemaah.huhu.. Kalau tak silap setiap seorang dapat RM150 untuk kami berlima. Side income secara suka-suka antara kami adik beradik....jadilah...yang penting kami enjoy!







No comments:

Post a Comment