As salams.....
Disebabkan kami baru berpindah nie....so, saya nak share skit berdasarkan pengalaman sendiri....bukannyer ciplak or copy n paste dari mana2 yea....
So, below is the tips given to all new comers....
1) Labelkan setiap barang
Perkara pertama sewaktu saya mem'packing' barang adalah dengan melabelkan semua barang terdahulu seperti contoh disini sebab saya banyak menggunakan kotak. Bayangkan jika kotak yang sama dipakai...tak ke huru hara nak cari satu barang dengan memunggah semua kotak??
2)Asingkan barang mudah pecah
Pastikan barang-barang yang mudah pecah diasaingkan dan dibalut dengan kertas supaya barang kita terjaga. Bayangkan pada sesiapa yang ada set pinggan mangkuk mahal2 tue cam pyrex, vision, corelle pecah??? Dah la mahal....then kalau tiap-tiap kali pindah satu persatu pecah, kan membazir nak beli baru? Lain la kalau pakai pinggan plastik jer....tak la susah2 nak simpan rapi....lemparkan gitu pun tak der masalah rasanya...ekekek
3)Pilih waktu yang tepat untuk berpindah
Dah tau nak pindah tu, cepat2 lah bertindak untuk pilih tarikh yang sesuai....Jgn last minit baru nak amik Emergency Leave sampai 2-3hari...silap2 sampai ofis nanti dapat Warning Letter je..hahhaha. Nak senang lagi, pilih la pada waktu yang ada cuti public holiday jatuh pada hari jumaat or isnin.....dapat extra cuti!
4)Sewa lori
Bab angkut mengangkut ni memang susah nak cari especially pada mereka yang banyak nak angkut barang2 besar. So, deal awal2 ngan transporter dan buat appointment supaya dia tak tukar tarikh.Ape, ingat orang nk kene hadap barang awak sorang je ke??? keh!keh!keh! Bagi tau pada transporter berapa besar lori yang kita nak guna berdasarkan perabot dan barang yang ada sama ada lori untuk barang 1tan? 3tan? 10tan? Pastikan transporter anda tidak sakit hati bila diberitahu lori tak cukup besar untuk letak barang2 kita disaat-saat akhir yea... Mujur la kami ada jiran yang baik hati tolong bawa lori untuk pemindahan barang...TQ neiber!
5)Elakkan memindah dalam satu perjalanan
Pada pendapat saya la kan.....sebab kami setiap hari akan mengangkut barang sikit2. So, bila tiba final day, kami tak buang banyak tenaga untuk mengangkut. Dan bila dah masuk rumah, terasa lapang bila dapat berkemas dengan cara yg sistematik. Tapi kalau berpindah dari Utara ke Selatan tu jgn la buat cara gini yea...pengsan!
6)Penyusunan kotak/barang perabot mengikut ruang/bilik.
Pada hari pertama berpindah,dah tentu kita tak akan terus mengemas kan 100%? So, apa kata semua barang yang dah dilabel atau segala perabot rumah tu diletakkan di ruang yang betul.Dalam erti kata, segala periuk belanga dan pinggan mangkuk diletakkan dalam ruang dapur....segala kain baju diletakkan di bilik yang sepatutnya. Ini akan memudahkan kerja penyusunan yang baik dan untuk mengelakkan kita jadi stress bila cari barang tak jumpa2....tensi worr....
7)Jangan paksa diri
Setiap perbuatan ada limit and we just human. Allah berikan kita tulang empat kerat ni pun takkan segagah the incredible hawk! Tu semua poyo! ahahaah.... So, buatlah selagi boleh dan jika dah penat, sila rehatkan diri terlebih dahulu.....take your time n continue again for another day. Ala, tak kemana pun kan.....dah ada rumah baru ni, boleh la berkemas sikit2. Sehari dapat 2-3jam pun dah ok....asalkan penghuni dirumah baru semua happy dan tak stress!
boleh ambil tips nie hehe..nak pindah barang ke utara huhu
ReplyDeletesila...sila....semoga dipermudahkan yea..
Delete