Thursday 29 August 2013

Sel darah putih tinggi??

As salams…..

Erina demam…..
Isnin (26/8/13)
Balik dari keje, saya jemput Erina n Ariana…
Saya nampak mata dia da mula berair…badan mula panas dan dia da mula demam…
Tak batuk, tak selsema. Cuma agak pasif…tu pun on/off. Kekadang dia rancak bermain.
Saya fikir mungkin demam rindu sebab ayah outstation…
Malam call ayah n melompat2 happy bila dapat cakap ngan ayah. Tak demam pulak. J

Hari Selasa (27/8/13),
Balik dari keje saya tgk dia semakin pasif…
Pas masak n bg anak2 makan, saya terus bawak p klinik depan rumah jer…
Dapat ubat sumbat bontot & ubat demam…
Klinik cantik, tapi doctor cam hampas… kecewa…
Balik dari klinik sy bg makan ubat n dia terus melompat2 main cam biasa..
Tiba kul 3.30pagi saya tersedar Erina timpa atas badan saya, menggigil kesejukan…tapi badan panas.
Terus saya tutupkan dengan selimut tebal dan dia lena…
Hati da mula tak keruan, saya amik ubat sumbat bontot, bg minum susu (2botol habis) dan lapkan dengan kain basah sambil layan dia borak-borak...'adik cayang ibu..' ayat tu yang dia ulang2...ibu pun sayang adik jugak...balas saya.. 
Then saya mula tido2 ayam sebab saya nk pantau keadaan dia…terlena jua akhirnya...

Hari Rabu semalam (28/8/13),
Saya hantar ke nursery cam biasa dan bekalkan ubat.
Kat office lak dah mamai2 tapi kene stay jugak sbb ada keje urgent nk kene settle.
Kuar travel ke Putrajaya – PJ – hal office…mmg letih.
Nak buat cam ner…da nama pun keje…huhu..
Tengahari saya call teacher dan tanya perkembangan Erina…
Teacher kata dia ok jer…then saya tenang seketika
4.50ptg, saya dapat panggilan dari teacher mintak jemput Erina cepat sebab badan da naik kebiruan…kesejukan katanya..
Saya call Mr Hubby mintak dia bertindak dulu jemput Ariana & Erina sebab office Mr Hubby mmg dekat sangat ngan umh..
Saya  terus bergegas balik dan pecut secepat mungkin. 20min je saya sampai dah..hambik! mmg saya cilok dari PJ-Shah Alam.
Ikut jer laluan Emergency lane. Time ni kalau polis nk tahan pun saya tak takut dah. Mujur selamat…
Sesampai jer saya tengok Erina da ada dalam kete ayah…muka da pucat tapi happy bila nampak ibu…
Terus saya terkam dia n rasa badan masih panas even teacher baru jer bagi makan ubat kul 4ptg.
(Ikutkan malam ni mamilisa n kawan Mr Hubby nk datang beraya....tapi da unexpected case ni kane la delay dulu...)
 

Kali ni saya bawak ke DEMC terus.Senang untuk doctor nak pantau scr keseluruhan
Sesampai jer hospital, dia kembali aktif..mula ajak kita main lari2…
Bila sampai turn, checking dan doktor mintak ke Laboratory utk check darah....



bagus adik, tak nangis pun...

Hampir 1/2 jam menunggu, kami dapat result dan doctor kata sel darah putih agak tinggi.
Ikutkan normal <8-15> tapi Erina punya 16.7
Doktor kata kalau sel darah putih tinggi bermakna ada jangkitan kuman. Kalau kurang, ianya adalah jangkitan Denggi.
Saya bimbang. Mata mula berkaca tapi tak mengalir jatuh pulak. Control…control…Ibu kene kuat!
Bila fikir balik, saya rasa logic jugak sbb Erina ni pas main2 tangan tu cepat sangat masuk ke mulut.
Kekadang tu kalau main kat porch pun tak pakai kasut sampai kaki pun hitam bila masuk umh.
Saya tak salah kan sesiapa sebab kat nursery dia pun saya tengok bersih jer…


mula2 baik jer....dok diam2 layan youtube


hah, hambik! sib baik time ni da nak balik...



ni Tuan Besar yang settlekan hal2 transportation n billing.hihihi...

So,doktor bagi 2jenis ubat.Ubat demam dan antibiotic.
Kene tunggu dalam masa 3 hari….bermakna sampai hari Sabtu nie…
Andaikata lepas 3hari demam masih tak kebah, kami kene refer balik dan Erina akan ditahan ward untuk rawatan selanjutnya.

Kul 5pagi tadi pun sama….
Saya terasa badan dia sangat panas.
Cepat2 saya kejutkan bg makan ubat then minum susu..then lena dia tidur..

Harap2 Erina cepat sembuh. Adik kene lawan penyakit tu, ye sayang!
Tak perlu kita berkampung kat hospital lagi…
Ibu tau anak ibu kuat! Anak ibu kuat!

Ya Allah, Kau jauhilah segala penyakit yang merbahaya dari keluargaku….
Amin!


9 comments:

  1. sian erina..tapi erina nampak sangat kuat..tak lembik pon..u go girl..ibu pun kena kuat ye :)Insha Allah mamilisa sama doakan erina cepat2 sembuh..nanti boleh main sama2 ngan adik lisa :)

    ReplyDelete
  2. siannye erina.. get well soon erina.. biasalah budak2 nk membesar mmg mcm2 dugaan & cabaran.. sebagai ibu n ayah kene keep cool n steady.. hehe..

    luv,
    makde & pakde

    ReplyDelete
  3. sedihnye baca...
    semoga erina cpt sembuh.
    nasib baik lisa cpt bertindak.. harap tak de ape2.

    ReplyDelete
  4. AnonymousMay 11, 2017

    mcmmana keadaan erina skrg ye? mohon reply

    ReplyDelete
  5. Mcene dengan erina sekarang?darah putih ank sy pn tnggi... bmbg nk tau apa kesudahannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. call en mohd zuhairi 0174687570.....insya allah pnawar yg amat mjarab

      Delete
  6. Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Jom viralkan berita baik ni 📢

    1) Ni tentang hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 ambik penawar yang harga berpatutan tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.Sebelum tu nak pesan,jangan abaikan temujanji doktor kalau ada.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan asbab penawar ni yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil. Walaupon bahan semulajadi tapi amat berkesan sambil merawat bukan sekadar melegakan untuk sementara waktu.

    3)Saya rasa xlengkap kalau saya explain satu persatu setiap jenis ubat ni.Lebih baik tanya sendiri pengasasnya sebab tiap penyakit ade ubt yang khusus. Baik bertanya sendiri pada pengasasnya dan beritahu anda sakit apa.Dia akan explain semuanya. Dia pon byk berdepan dgn pesakit knser sdri.

    4) Selain kanser pon blh jugak cuba dan dah terbukti pon dengan testimoni. Contohnya
    *-Denggi, Kencing Tikus, Jangkitan bawaan virus,Batu Karang, Gastrik, Gout , Asthma*Kerosakan paru2 akibat merokok,Paru2 berair,kerosakan hati dan hepatitis,Saraf,buah pinggang rosak (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.
    memperlahankn pertumbuhan penyakit)

    5) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan rawatan alternatif ini , contohnya
    kencing manis seperti *kaki berlubang dan bernanah

    Ini perkongsian dari pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni,sy sdri pon guna produk die dh 3thn.

    Sy nak share ubat ni pd org lain jugak, tiada penyakit yang tiada ubat selain daripada mati, cubalah sebab setiap penyakit ada harapan sembuh.Kelemahan hati + putus asa akan lebih memudarat kan penyakit.TAPI JANGAN ABAIKAN APOINTMENT DOKTOR kalau ada.

    Nanti kalau nak ikhtiar dgn ubatan dia,blh la join group whatsApp pejuang2 kanser,pengasas ada dalam group tu jugak, boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl,contohnye:
    ~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dia dh sembuh walaupon doktor bgtau dia boleh hidup 1tahun je lagi.
    Dia mengarang sebuah buku berkenaan pengalaman sendiri melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sebagai rawatan alternatif selari dengan rawatan doktor (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg dah sembuh dr kanser jus ni diambil selari dgn rawatan hospital.Apoinment x miss
    ~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Gurunya beritahu dia tak pernah nampak macam pesakit kanser tahap 4, sebab selalu nampak cergas.Asbab jus yang beri tenaga dan merawat.Dia minum jus ni dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~
    ▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ni,sekarang dah sembuh sepenuh nye. sel kanser dah tak ada.
    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- dah sembuh .
    ~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- Dah dapat kesan positif ,makin pulih.
    ~~~~~~~~

    ▪Puan Nor Sabariah
    - Ada asthma sejak 11tahun dulu
    -Selalu jatuh sakit sebab sesak nafas dan semput ,adakalanya kalau semput sampai tak mampu berdiri dan kena merangkak untuk bergerak
    -Sering bergantung pada inhaler setiap pagi
    -Setiap kali batuk teruk akan sesak nafas dan akan ke klinik untuk sedut gas
    -Lepas minum jus herba, dia xsemput lagi bila batuk. Dah xpergi klinik lagi sedut gas, setiap waktu pagi xperlu guna inhaler macam dulu.
    ~~~~~~~~
    9) Pesakit yang dah sembuh dari kanser menjalani kimo dan wajib minum jus kalau tak nanti effect dari kimo sangat ketara lemah nya jika tak ambil langsung.

    NOTE :
    Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN macam produk2 lain yang masukkan herba2 biasa. Ia boleh diambil sebagai suplement.

    Call order wasap@call
    En mohd zuhairi 0174687570
    0174687570

    #sharing is caring


    ReplyDelete
  7. Assalm
    ..ank sy br sethun 2buln..kn dmm lbh dr semggu...sy br refer kk..n kk bgtau sy kn ke hspitl...dtg hspitl kn asmit ward...blood test mnunjukkn sel drh putih tunggi 21..ngan demm on off...rsau..sekrg sy msh di ward lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..maaf tanya,anak sis hritu mcm mana ye?

      Delete