Thursday 9 May 2013

Kisah hidup berpindah randah....

Assalam....

Kalau skarang ni orang tengah hangat berceriter tentang PRU-13, aku lak sekarang ni mmg tengah asyik berceriter tentang rumah...rumah n rumah jer....mmg sekarang tgh kemaruk sbb otak sentiasa pikir tentang konsep rumah? design? nak pakai langsir apa? pattern yang macam mana? tu..ni n macam2 lagi.....saper yang tak berminat tu, jgn teruskan bacaan yer.....aku tulis ni pun bukan untuk riak, cuma aku nak satu hari nanti anak2 aku tau 'life is not easy!' Kang nanti korang ngompat pun jadi dosa kering jer....wakakaka

Rumah sewa...
First kawin dulu, Mr. Hubby mmg dah bagitau awai-awai yang kami akan jadi warga Shah Alam...Apakan daya,bila dah kawin, isteri dah menjadi halmilik sepenuhnya buat suami selagi dia bertangjungjawab n  bapak pun ada cakap better p ikut suami...kalau dia buat tak tentu hala blasah jer! hihi... Waktu ni aku still ulang alik Ampang-Shah Alam. Travel pun sebab aku keje area saner n Mr. Hubby keje kat Shah Alam sampai la aku preggy 9bulan....banyak sungguh kos travelling, dengan letih n masa aku waktu tu....Dan lepas jer Ariana lahir, alhamdulillah aku dapat offer keje kat Shah Alam dan disinilah tempat kami sekeluarga berteduh...

Rumah sewa kami since June 2006 to Nov 2008


Masa first dok sini, rumah ni mmg kosong! Kat living hall ni cuma ada TV 14"...tu pun bapak bagi beralaskan kotak rice cooker...yang lain tu Mr. Hubby bawa dari rumah bujang dia.Tak lah banyak mana pun....katil pun katil single jer tapi masih muat utk berdua sbb time tu kami slim shaddy! hahah... Bila ada modal kami top up sikit-sikit....ye la, baru nak hidup, kenelah bersusah-susah dahulu....si model Ariana ni memang suka berposing...asal nak amik gambar, mesti dia nak mencelah! huhu..

Rumah Pertama Kami
Suatu hari Mr Hubby dah berkenan dengan rumah yang dia da ushar n balik tu dia citer kat aku.Apalagi, weekend tu dia bawak kami ke saner.Kebetulan waktu tu rumah dah hampir siap.So, harga pun agak mahai skit...dan selepas perbincangan, aku pun setuju sebab pada aku, daripada duit habis menyewa, baik ada aset sendiri. Bila dah dapat persetujuan, kami teruskan proses nak beli rumah nie...dan waktu tu kami gamble jer booked dan proceed dengan bank, developer untuk urusan selanjutnya...MasyaAllah...nak beli rumah ni bukannyer senang, macam2 proses kene buat.


Rumah pertama kami since Dec 2008 to Dec 2011


View dari balcony rumah kami....

biasanya kalau free, Ariana akan main kat bawah dan time ni pas main basikal, dia terjun kat pool ngan ayah.



living + dining area..tengok tu, mesti ada dia...hahaha


yard area yang kami ubah jadi wet kitchen n washer area.

pandangan dari luar


bilik Ariana.deco yang sangat simple dan untuk save ruang, cuma letak sofabed dan ada wardrobe jer


toilet luar

master bed kami...

toilet dlm master bed.


Kenapa kami nak sangat keluar dari sini?
  1. Jammed yang amat teruk.Bayangkan, baru 300m kuar dari rumah, jammed teruk sampai ler ke office.Waktu ni aku dah tukar keje kat Puchong lak dan tiap2 hari Mr Hubby akan merungut jammed sebab tiap2 hari dia akan sampai ke ofice.Huhu...
  2. Parking. Memandangkan keluarga aku dan Mr Hubby mempunyai agak sederhana besar, everytime visitor datang nak parking, mesti kitaorg akan turun dan pinjam mana2 parking jiran yang tak der kat umah.Parking visitor biasanya penuh esp. weekend.Satu hal gak nak kene jenguk2 umah jiran nie...cam nak p merompak jer....wakakkaka
  3. Foreigner yang semakin bercambah. Ni pun satu hal....esp. geng gagak hitam semakin hari makin nak conquer lak kawasan ni...pernah satu malam dorang wat party sampai gaduh2 dan effect kami yang tak boleh tido sampai ke pagi.Then esoknyer Mr. Hubby p sound kat dorang.Mula2 ok, tapi on the next weedays,dorang ni buat balik.Lastly mebi ada jiran lain yang tahan, dorang call polis jer terus.Yang kesalnya, makin hari makin kerap lak berlaku....Aku selalu gak nampak dorang bawak balik pelacur pelbagai bangsa n p'puan Melayu pun tak kurang hebatnyer sanggup jadi pemuas nafsu geng gagak hitam nie.... Sejak tu aku mula terpikir takkan anak2 aku nak membesar dalam suasana begini kan? Terus membuak2 nak cari rumah lain.....
  4. Maintenance fees yang kene bayor tiap2 bulan....makeihhh, tak larat den! dapat bayangkan, takkan sampai ke tua aku nak ayar maintenance fees kan? tapi service gitu2 jer....lagipun kalau dok area condo ni andai kata developer dah serahkan pada persatuan penduduk, kita kene handle sendiri lah.Kalau benar persatuan ok, maka ok la ia....tapi kalau tak, alamat tak terurus la jawabnyer....
  5. Long term life....andai kata family aku makin ramai, (yekeh ramai??? kene tanya tuan kilang nie nak teruskan production ke tak...hihihi..) takkan kami nak masih disini lagi? So, sementara Allah bagi rezeki ni, baik kami arrange yang terbaik untuk keselesaan kami sekeluarga....
Rumah ke-2 pula..
June 2011, secara tak sengaja Mr Hubby terjumpa pulak ada rumah teres dekat ngan ofis dia...n seperti biasa on weekend dia bawak aku p tgk dan aku pun terus setuju.Rasanya lagi best jadi warga Shah Alam coz jalan tak jammed seteruk KL yang sentiasa jammed sokmo! huhu... Kitaorang dapatkan agen utk jual rumah dah alhamdulillah, dalam masa 2miggu jer terus ada orang nak beli.Siapkan pulak dokumen untuk jual rumah n dengan proses beli rumah baru lagi...masanya even aku tengah sarat pun aku gagahkan diri jugak turun naik ke bank, n lawyer firm untuk settlekan urusan rumah.3hari sebelum popup, sempat jugak aku p sign semua document dan cash kan duit jual rumah.Alhamdulillah,hari ke-10 Erina dilahirkan tetiba ibu dapat offer lg kat tempat baru...syukur...syukur Ya Allah! Tak sangka rezeki kali ni semakin mencurah....dan lagi kitaorg dapat buyer yang tak cerewet langsung dimana aku sempat menghabiskan masa berpantang dan tak perlu rush untuk berpindah. Dan yang bestnyer, buyer tu siap nak beli smua perabot yang ada kat umh ni kecuali set meja makan dan sofabed yg sangat sentimental value pada aku dan Mr Hubby....so, dapatlah cash money lagi...yeay!!!

yes, ibu luv u both too! rezeki yang Allah bagi pada ibu n ayah akan kami pergunakan sebaik2nya supaya kalian menjadi insan yang cemerlang dunia & akhirat...Insyaallah. 

2 comments:

  1. sukenye saya tgk perabot kt 1st house akak tu. yg kitchen cabinet letak dapur tu.. mmg built in ke?? almari baju dlm bilik ariani pon.. suke!. hihih

    ReplyDelete
  2. kebanyakan furniture dah slamat jual kat buyer dah Miss N...yup, kitchen cabinet tu mmg custom dari kedai je...skrg da jadi hak milik my MIL pun...huhu..

    ReplyDelete